Auteur: mr. Jeroen Rijsdijk, werkzaam bij het CAK in Den Haag (jrijsdijk@hetcak.nl)
Het CAK voert sinds 1 januari 2018 in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de zogenaamde VOZD-regeling uit. Met deze regeling wordt uitvoering gegeven aan het arrest Fischer-Lintjes van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU).(1) In dit arrest heeft het HvJ EU op prejudiciële vragen van de Centrale Raad van Beroep (CRvB)(2) geantwoord dat Nederland een zorgkostendekking moet bieden aan personen die met terugwerkende kracht verzekerd zijn voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en daarmee verzekeringsplichtig zijn voor de Zorgverzekeringswet (Zvw), maar die voor deze periode geen zorgverzekering meer kunnen afsluiten in Nederland. Tot 1 januari 2025 voerde het CAK deze regeling uit op basis van een volmacht van de minister van VWS (dus zonder een wettelijke grondslag).(3) Met ingang van de genoemde datum is een wettelijke regeling inwerking getreden. In dit artikel wordt ingegaan op het arrest Fischer-Lintjes (paragraaf 2), de wettelijke VOZD-regeling(4) (paragraaf 3) en de ervaringen die het CAK tot nu toe heeft opgedaan met de VOZD-regeling. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de wettelijke en niet-wettelijke VOZD-regeling (paragraaf 4). Afgesloten wordt met een korte vooruitblik (paragraaf 5).
Voor de volledige inhoud dient u in te loggen
Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.
Sluit een abonnement af