Auteur: mr. A.D. (Angela) Kamta, werkzaam als advocaat (internationaal en nationaal) arbeidsrecht bij ITL Attorneys in Haarlem (akamta@itla.eu)
In deze globaliserende samenleving vindt er steeds meer wegtransport over landsgrenzen plaats. Alles moet snel, goedkoop en bij voorkeur gisteren al op de plaats van bestemming aankomen. Om in deze vraag te voorzien in de huidige overspannen transportmarkt, trekken transportondernemingen, voornamelijk in West-Europese landen, chauffeurs aan uit onder andere diverse Oost-Europese landen. Deze chauffeurs wonen vaak in het ene land, hebben een arbeidsovereenkomst met een ander land en rijden, laden en lossen dagelijks in diverse andere Europese landen. De juridische positie van de internationaal rijdende chauffeur wordt hiermee steeds complexer. Niet alleen ontstaan er vaker discussies over de vraag met welke onderneming (in Nederland of een dochtervestiging in het buitenland) de chauffeur een arbeidsovereenkomst heeft, of aan welke administratieve verplichtingen(1) moet worden voldaan, maar ook over waar belastingen moeten worden betaald en waar de chauffeur sociaal verzekerd is. In dit artikel worden de belasting- en sociale zekerheidsverplichtingen voor internationaal werkende vrachtwagenchauffeurs nader toegelicht vanuit Nederlands perspectief, evenals de praktische implicaties voor werkgevers en chauffeurs.
Voor de volledige inhoud dient u in te loggen
Wilt u meer lezen en altijd op de hoogte zijn van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van grensoverschrijdend werken? Sluit een abonnement af. Heeft u al een abonnement, dan kunt u uiteraard inloggen.
Sluit een abonnement af